Prøv livet som spiludvikler på Game Camp

Unge der elsker spil og overvejer en levevej som spiludvikler eller programmør, kan nu få muligheden for at prøve det af, når TronsøSkolen d. 1.-4. juli afholder Game Camp. Deltagerne får samtidig muligheden for at opleve livet og stemningen på en fri kostskole, da opholdet er med overnatning og forplejning.

Den danske spilproduktionsbranche er i vækst, og det samme er behovet for arbejdskraft. Samtidig udvikler stadig flere unge interesse for spil og IT, men alligevel er programmering og kodning et sjældent syn på de danske skoleskemaer. Det ønsker TronsøSkolen sammen med de andre Fri Fagskole at lave om på:

”Vi ved, at det for mange unge er et stort skridt at vælge ungdomsuddannelse. Derfor vil vi i frie fagskoler være med til at sikre, at eleverne får det bedst mulige afsæt. Og det starter med at prøve det af i praksis. Derfor har vi valgt til sommer at lave Game Camps til alle spilinteresserede, så de kan få lov at afprøve om spil og IT branchen kunne være en mulig karrierevej”, fortæller Toni Hessner, forstander på TronsøSkolen.

Udviklingen af Game Camps på TronsøSkolen sker i forlængelse af, at skolen til august 2018 søsætter linjen Game Design i samarbejde med GameIT college og spiludviklingsvirksomheden Zaxis.

Camps som en ekstra afklaringsmulighed

Opholdet på en Game Camp på TronsøSkolen inkluderer udover kost og logi undervisere fra spil-branchen. Deltagerne får mulighed for at lave deres eget computerspil og får i den sammenhæng indblik i både Unity 3D og programmering. Derudover er der også masser af hygge og sjove konkurrencer og sociale aktiviteter, fortæller Toni Hessner.

Camps skal ifølge skolen ses som en ekstra afklaringsmulighed for alle de spilinteresserede unge i folkeskolen, som stadig vakler i deres uddannelsesvalg. Men det er også for alle dem, der ønsker nogle sociale game-dage med andre unge mennesker, få nye venner og ikke mindst have det sjovt understreger Troels Nissen der er linjefags ansvarlig for Game Design på TronsøSkolen.

Interessen for spil skal tages seriøst

”Vi tager de unges interesser seriøst. Vi vil vise dem, at deres interesse for computerspil ikke kun behøver være en hobby, men rent faktisk er en karrieremulighed, hvis man betragter faget som et håndværk med et job i inden for branchen som en fremtidsmulighed. Og det gør vi”, fortæller Troels Nissen der også underviser på Linjen. Han peger samtidig på, at spildesign er en klar mulighed for at motivere flere drenge til at få interesse for de boglige fag i skolen:

”Game Design er en unik mulighed for at få flere unge med på vognen i de boglige fag – også de unge, som gerne vil have en pause fra den traditionelle skolegang. Den virkelighedsnære undervisning er fantastisk motiverende – f.eks. når vi bruger matematik og engelsk i programmering, og når vi trækker på litteraturundervisningen, når vi skriver et storyboard til et spil”.

For yderlig info kan Troels Nissen eller Toni Hessner kontaktes på TronsøSkolen på tlf.: 7532 0722

Fakta om Game Camp

·        Hvornår: 1. - 4.juli 2018

·        Hvor: Frie Fagskoler tilbyder Camps over hele landet (Sorø Fri Fagskole, Vordingborgskolen, Struer Fri             Fagskole, Odense Designakademi, Sydfyns Fri Fagskole, Halvor Fri Fagskole, Tronsø Fri Fagskole)

·        Hvem: Dig som er fyldt 14 år

·        Pris: 499 ,- (inkl. alle måltider og overnatning)

Fakta om Game Design-linjer

Game Design-linjen udbydes af frie fagskoler over hele landet og er et af flere forskellige erhvervsrettede linjer med hver deres faglige fokus.

·        Fagskoler, Game College og spiludviklingsvirksomheden Zaxis har med en ny linje indgået et                           landsdækkende samarbejde om at synliggøre spilindustrien som en karrierevej.

·        Linjen hedder "Game Design" og er et etårigt kursus for alle unge med interesse som spil, og som                   overvejer en fremtid som fx programmør, spiludvikler, web- eller multimediedesigner.

·        Eleverne kan vælge at bo på skolen eller deltage som dagelev.

·        Linjen kan være prøvefri, tages som en 10. klasse eller med enkeltfag i dansk og/eller matematik alt               afhængig af elevens ønsker og behov.

·        GameIT College har specialdesignet et brobygningsforløb, hvor eleverne prøver kræfter indenfor feltet             og lærer om hele processen i spiludvikling.

·        Game Design udbydes af 8 frie fagskoler:  Sorø Fri Fagskole, Vordingborgskolen, Struer Fri Fagskole,               Odense Designakademi, Sydfyns Fri Fagskole, Halvor Fri Fagskole, Tronsø Fri Fagskole og Hadsten Fri Fagskole.